ГРАФІК РОБОТИ

Міні-сад короткого дня:
пн - пт, з 8-00 до 12-30

Міні-сад повного дня:
пн - пт, з 8-00 до 18-30

Підготовка до школи:
з 15-00 до 17-00;
з 17-00 до 19-00.

КОНТАКТИ

м. Київ,
вул. Вишняківська, 8-а
(м. Харківська, Позняки, Осокорки)

Запис за телефонами:
(063) 396 28 49
(097) 427 13 20

Кількість місць в міні-сад обмежена!

Доступні справедливі ціни!

ВІДГУКИ

postheadericon Як виховувати в дитині доброту?

2 Питання щодо морально-етичного виховання цікавило педагогічну науку протягом довгих років. У всі часи цінувалися в людях такі якості, як доброта, справедливість, милосердя, чесність, чуйність, повага до людей.

Проблема морального виховання сьогодні набуває особливої актуальності. Недооцінка виховання моральних якостей обертається вадами всього суспільства. Сьогодні дефіцит моральності став джерелом багатьох протиріч, які спостерігаються в нашому житті. Усе частіше зустрічаються прояви байдужості, нетерпимості, агресивності між людьми, що робить процес виховання моральних якостей у дітей особливо необхідним.

В одному дитячому садку було проведено дослідження з метою виявлення рівня уявлень дошкільнят про такі моральні якості, як: «доброта», «милосердя», «культура поведінки». Обстежувалися діти підготовчої групи в кількості 20 чоловік. Під час дослідження нами використовувався метод проблемних ситуацій. Дітям запропоновали ігрові ситуації, в яких необхідно було зробити моральний вибір. Ситуації включали в себе таке:

1 ситуація. Дослідження прояву милосердя.

Діти грають у дворі. Раптом один з них впав і дуже забився. Від болю він заплакав.

2 ситуація. Дослідження прояву доброти.

На занятті Злата малювала дерево. Раптом у неї зламався зелений олівець. Вона засмучена. Каже своєму товаришеві: «Я надто натискала і зламала олівець».

3 ситуація. Дослідження культури поведінки.

Матвійко повертається додому з дитячого садка. Назустріч йому йде Марко, ненавмисно зачіпає його і каже: «Вибач!»

Діти вибирали різні варіанти поведінки в даних ситуаціях. Частина з них, яка показала високий рівень моральних уявлень, в ситуації «милосердя» припиняла гру, заспокоювала товариша, надавала першу допомогу; в ситуації «Доброта» співчували Злату та пропонували свій олівець; в ситуації «Культура поведінки» спокійно реагували на те, що сталося, відповідаючи: «Нічого страшного!», «Буває!». Інші – в першій ситуації проявляли співчуття на словах «Ну як же ти так!», «Боляче», «Не плач»; в другій ситуації – пропонували звернутися по допомогу до  вихователя, в третій ситуації – висловлювали незадоволення: «Дивитися потрібно!».

Треті – або не звертали уваги на свого товариша, який потрапив у біду, сміялися з нього, дражнили; не виявляли співчуття дівчинці, що зламала олівець, «Потрібно було не натискати так сильно», вступали в конфлікт.

Аналіз результатів дослідження показав, що у дітей в основному переважає середній рівень сформованості добрих почуттів, уявлень, адекватної поведінки. Діти, розуміли тяжке становище товариша, співчували йому, але не висловлювали бажання допомогти справою. Отримані результати затвердили нас в думці, що необхідна систематична і цілеспрямована робота щодо морального виховання дошкільнят.

Моральне виховання дітей – досить складний процес. З часом діти поступово опановують загальноприйняті в суспільстві норми поведінки. Цей шлях тривалий, та не завжди ефективний. Тому такою важливою є роль дорослого, за допомогою якого цей процес здійснюється. Джерелом розвитку доброти, милосердя, співчуття у дошкільника виступають взаємини з близькими людьми. Діти рано починають відчувати доброту, справедливість дорослих, однолітків, чуйно реагують на прояви недоброзичливості. Дуже важливо, щоб вони поширювали гуманні почуття не тільки у собі, а вміли співчувати іншим людям, бути милосердними. Дитина повинна знати, що таке бути милосердним, чесним, справедливим, добрим. Діти повинні вміти відповісти на питання, чому потрібно бути таким, чинити так, а не інакше. Привчаючи дітей розмірковувати над вчинками, ми розвиваємо їх свідомість. З цією метою ми використовуємо в роботі з дітьми групові та індивідуальні бесіди про добрі вчинки людей, збагачуємо їх мову такими словами, як «добрий», «чуйний», «співчутливий». Найчастіше подібні бесіди проводяться після читання художніх творів. Так в бесіді за оповіданням «Як я був мамою», мета якої – викликати у дітей бажання піклуватися про малюків (нагодувати, рзважити, заспівати пісеньку, допомогти одягнутися) після читання розповіді вихователь пропонує дітям подміркувати над різними питаннями. У висновку вихователь говорить дітям про те, що вихователька молодшої групи попросила прислати до неї помічників. На питання про те, хто б хотів допомогти малюкам, підняли руки всі діти, що говорить про ефективність бесіди.

Читаючи дітям казку «Зозуля» – про те, як мати перетворилася на зозулю і полетіла від недобрих, черствих синів, ми запитуємо дітей: «Вам шкода синів?», прагнучи тим самим підвести їх до висновку жалості, співчуття – адже вони залишилися зовсім одні.

Треба прагнути частіше створювати умови, в яких дитина могла б проявити свою самостійність, активність. Діти старшого дошкільного віку здатні не тільки розрізняти хороші і погані вчинки, а й розуміти, чому треба чинити добре, який мотив стоїть за кожним вчинком. Усвідомлення дітьми мотивів вчинків сприяє більш глибокому засвоєнню уявлень про доброту і милосердя, а отже, і розвитку їхніх почуттів, поведінки.

Тому потрібно пропонувати дітям ситуації морального вибору, коли дитина виявляється «на роздоріжжі» перед кількома однаково можливими, але різними за своїм моральним змістом лініями поведінки, з яких він повинен віддати перевагу одній. Наприклад, мама говорить дитині: «Ти можеш піти пограти. Але, якщо хочеш, допоможи братові – у нього завдання виявилося важче, ніж у тебе. Сам вибери, що будеш робити».

Розвиваючи уявлення дітей про поняття «доброта», «співчуття», можна використовувати різні ситуації, наприклад:

  1. У дитячому садку свято. Всі прийшли святково одягнені. Тільки Даринка в звичайній сукні. Марійка запитала: «Чому ти не нарядна?». Даринка відповіла:« У мене мама захворіла», – і заплакала.
  2. Мама прийшла з роботи втомленою. Дочка дивиться телевізор.

У даних ситуаціях дітям потрібно проявити співчуття, способи доброзичливої поведінки, знайти шляхи вирішення проблеми. Цінність даної форми роботи з дітьми полягала в тому, що вона давала їм можливість тренування в доброзичливій поведінці.

У формуванні у дошкільників моральних якостей особливе значення має співпраця батьків і вихователів. У роботі з батьками в дитячих садках проводяться анкетування, готуються бібліотечки книг для сімейного читання. На батьківських зборах на тему «Виховання у дітей доброти і милосердя» педагоги можуть запропонувати батькам такі правила виховання дитини:

  1. Люби свою дитину!
  2. Охороняй свою дитину!
  3. Будь добрим прикладом для нього!
  4. Грай зі своєю дитиною!
  5. Працюй зі своєю дитиною!
  6. Надавай дитині можливість переживати!

У результаті систематичної роботи по вихованню у дітей гуманних почуттів, дошкільнята стали більш доброзичливими у відношенні один до одного, навчилися прощати ненавмисно заподіяний біль, вибачатися, якщо винні, навчилися зважати на бажання й інтересами інших.

Ці дослідження переконали нас у необхідності виховання у дітей моральних якостей за допомогою різних форм і методів в тісній співпраці з батьками.

Оставить комментарий